سفارش تبلیغ
صبا ویژن

EVERYTHING

 
 
تحقیقی برای دبیرستانی ها(جمعه 87 آبان 24 ساعت 10:26 عصر )

درباره RDX و نحوه ساخت آن

برای اولین بار توسط یک دانشمند آلمانی در سال 1899برای مصارف دارویی اختراع شد. در سال 1920 دریافتند که می توان از آن در امر تخریب استفاده کنند و در سال 1940 روشی صنعتی برای تولید انبوه آن اختراع شد.

حساسیت کم – قدرت انفجار بالا- بی خطر بودن- غیر سمی بودن- پایداری بالا در طول زمان زیاد و... از عواملی بود که به این ماده توجه زیادی شود و در اکثر جنگها از آن بعنوان ماده منفجره در پر کردن بمبها- راکتها و… استفاده کنند. سرعت انفجار rdx برابر با 8300 متر بر ثانیه و حساسیت آن در دسته بندی کم تلقی می شود.

در جنگهاRdx وpetn را مکمل و برادر هم می خوانند زیرا این دو ماده قدرتمند و دارای حساسیت مناسبی هستند ازاین رواز petn نیز مانند rdx در جنگها زیاد استفاده می شود. از rdx و petn ترکیبات انفجار زیادی می توان ساخت از rdx می توان به c-4 و semtex واز petn می توان به pentolit و composition B اشاره کرد.

ساخت این دو ماده مخصوصا rdx ساده ولی پر خرج است و همین طور لازمه داشتن مهارت در ساخت مواد منفجره و دارا بودن تجهیزات کافی در این امر است. بطور کل ساخت مواد منفجره لازمه داشتن جایی مناسب و تجهیزات کافی می باشد.

نحوه ساخت

مواد و تجهیزات مورد نیاز:

-1 هگزامین 75 گرم
-2
 اسید نیتریک 100% 335 گرم
-3اوره ? گرم
-4
 کربنات هیدروژن سدیم(جوش شیرین) 50 گرم
-5
سیستم آب و یخ- کاغذ یا پارچه صافی
-6
 پمپ آکواریم
-7
دستکش - همزن شیشهای و دماسنج- وان 4 لیتری
-8
هیتر دیجیتالی
-9
بشر 500 سی سی دو عدد

-1مقدار335 میلی لیتر اسید نیتریک% 100 را با احتیاط و به آرامی در بشر 500 سی سی ریخته و مقدار 4 گرم اوره را به آن اضافه می کنیم و سپس با استفاده از پمپ آکواریم هوا را به درون اسید وارد می کنیم(این کار برای تولید اسید نیتریک سفید است . اسید نیتریک %100قرمز رنگ و دود کننده است که بسیار خطرناک می باشد . تبدیل آن به اسید نیتریک 99% سفید الزامی و اجباری است در غیر اینصورت واکنش در جهت دیگری پیش می رود).

-2 پس از اینکه مشاهده شد اسید نیتریک از رنگ قرمز به رنگ سفید تبدیل شده وارد کردن هوا را به درون اسید متوقف می کنیم و بشر حاوی اسید نیتریک سفید را درون سیستم آب و یخ وارد کرده واجازه می دهیم تا دمای اسید به 5 درجه سانتی گراد برسد

-3 هگزامین را به آرامی در این حین که اسید نیتریک را به سرعت با استفاده از همزن هم می زنیم اضافه می کنیم می بایستی هگزامین ذره ذره به اسید اضافه گردد و دما محلول باید بین 20تا 30 درجه باشد(اضافه کردن هگزامین با رعایت این شرایط یک ساعت طول می کشد)

-4پس از اضافه کردن هگزامین محلول را بمدت20 دقیقه در دمای 10 درجه سانتی گراد هم می زنیم

-5سپس بشر را بر روی هیتر دیجیتالی قرار داده و بمدت 5 دقیقه محلول را در دمای 53 درجه سانتی گراد قرار داده و آن را هم می زنیم.

-6سپس محلول را به وان حاوی 3 لیتر آب2 درجه سانتی گراد اضافه می کنیم و به مدت یک ساعت اجازه می دهیم تا محلول بدون مزاحمتی باقی بماند تا رسوب گذاری rdx به پایان برسد

-7محتویات وان را از درون کاغذ یا پارچه صافی رد کرده و رسوب rdx را جدا میکنیم.

-8 رسوب را به محلولی که جوش شیرین را در 200 سی سی آب حل کردیم اضافه می کنیم تا اسید از رسوب پاک شود و سپس با استفاده از کاغذ و یا پارچه صافی رسوب را جدا می کنیم

این رسوب پس از خشک شدن آماده استفاده است ولی بهتر است آن را خالص کرد.

نگهداری rdx خطرناک نیست و می توانید آن را در همان وضعیت خشک درون یک ظرفی نگهداری کنید

 

                                                       

 

 

 







بازدیدهای امروز: 2  بازدید

بازدیدهای دیروز:1  بازدید

مجموع بازدیدها: 16690  بازدید


» لینک دوستان من «
» اشتراک در خبرنامه «